virnaarzuidafrika.reismee.nl

De heenreis

De heenreis

Nou, donderdag 26 april was het eindelijk zo ver. Ik mocht vertrekken richting Zuid-Afrika. Althans, ik was om 10:00 uur al helemaal klaar, maar het vervoer kwam pas vanaf 11:00 uur. Wat doe je dan om niet elke minuut op de klok te kijken? Juist, dan ga je lekker in je eentje yathzeeën. Rond 11:45 reden we richting Schiphol met twee auto’s. Met m’n lieve schoonouders en moeder (en uiteraard Timme & Naomi) zijn we naar het vliegveld gereden. Nadat we mijn grote koffer hadden ingecheckt nog heerlijk geluncht. Daarna was het echt tijd om afscheid te nemen voor de komende negen weken.

Nadat ik door de douane was toegelaten om verder te gaan, heb ik lekker nog water, chocomel en appelsap ingeslagen. Om er op Londen Heathrow achter te komen dat ik daar nog een keer door de douane moet en al mijn drinken zo de prullenbak in verdwijnt. Je kan de verontwaardiging vast wel snappen. Op de kosten van mijn lieve zusje heb ik heerlijk avond gegeten bij Huxley’s op het vliegveld. Toen ik vervolgens een flesje water wilde kopen, werden mijn ponden niet meer geaccepteerd, want ze hebben nieuwe (je zou zeggen, geld is geld...). Dit was voor mij wel even een domper en ik was er ook wel klaar mee op dat moment. Wat ik wel ontzettend leuk vond is dat ik met de metro naar mijn gate moest, dat maak je ook niet dagelijks mee.

Alle vluchten zijn voorspoedig gelopen. Zowel op de vlucht van Londen Heathrow naar Johannesburg als van Johannesburg naar Port Elizabeth kreeg je gratis eten en drinken, dat vond ik wel een goede service! Op de eerst genoemde vlucht ben ik begonnen met het kijken van The Greatest Showman (kon het niet helpen, The British Airways had de film al in haar collectie staan!). Daarna heb ik geprobeerd te slapen, wat helaas niet echt gelukt is omdat ik na twee en half uur al een houte kont had, terwijl de vlucht nog acht en half uur zou duren. Om 05:00 uur kregen we ontbijt, ik koos voor de vegatarische variant. Dit bestond uit een soort scrambled egg taartje, witte bonen in tomatensaus, verse jus d’orange (dat mag ik natuurlijk niet) en één of ander droog fruit. Het smaakte mij niet erg goed dus heb ik op Johannesburg lekker op z’n Afrikaans ontbeten bij Wimpy met een pot rooibos thee, American pancakes, drie soorten meloen, vanille ijs en een mini boerewors.

Daarna heb ik mijn grote koffer opnieuw ingecheckt, ben ik voor de derde keer door de douane gegaan en heb ik vervolgens nog een cappuccino gedronken bij Wimpy. Tijdens de laatste vlucht zat ik naast een heel vriendelijk Engels echtpaar. Ook op deze vlucht kregen we gratis eten (lunch) aangeboden, wat ik vriendelijk heb afgeslagen omdat ik net goed ontbeten had. Daar nam de meneer naast mij geen genoegen mij en ik kreeg van hem zijn salted caramel delight, dit was echt heel erg lekker. Rond 12:58 (8 min vertraging) kwamen we aan in Port Elizabeth. Hier werd ik opgehaald door een chauffeur die mij naar mijn verblijf voor komende nacht bracht: Lenore Guest House. Ik werd er super gastvrij ontvangen door Ronel, de manager. Een super lieve vrouw ook. Het is echt een prachtig huis waarbij je als gast toegang hebt tot een eigen ruime slaapkamer met badkamer, gedeelde ‘woonkamer’ en keuken (waar ik morgen mag ontbijten) en een tuin mét zwembad!

Na de rondleiding besloot ik dat ik het strand van dichtbij wilde zien (ik had het al gezien vanuit het vliegtuig). Hierbij waarschuwde Ronel mij wel dat ik voorzichtig moest zijn, gisteren was er nog iemand door een arme Afrikaan vermoord, maar deze was dacht ze al opgepakt door de politie. Ze gaf aan dat ik me het beste via Uber kon later vervoeren en dat ik alleen op plekken kwam waar ook veel andere mensen zijn. Ook vertelde ze dat ik het beste voor 18:00 uur terug kon zijn, omdat het dan donker wordt en het minder veilig word op straat. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de Uber app geïnstalleerd en vijf minuten later stond de taxi chauffeur voor de deur die mij naar het Summerstrand heeft gereden. Dit was een zeer vriendelijke chauffeur en heeft mij bij de ‘Sun Boardwalk’ tegenover het strand afgezet, hij gaf als advies dat ik daar eerst door heen moest lopen voordat ik langs het strand zou lopen. Dit heb ik gedaan en ben achteraf zeer blij met zijn advies. Het heeft mooie foto’s opgeleverd. Daarna ben ik nog een stukje over de pier gelopen en heb ik een ijsje gegeten met de Indische Oceaan als uitzicht. Vervolgens ben ik verder over de pier gelopen richting the Beer Shack die ik als tip van Sarah had gekregen. Hier heb ik twee lekkere biertjes (Whale Tale & Wild Honey Blonde, beide van de Boston Breweries) gedronken en avond gegeten. Rond 18:00 uur was ik weer thuis en heb ik lekker gedoucht. Ik moet toegeven dat ik me niet één keer onveilig heb gevoeld, iedereen is hier zo vrolijk en vriendelijk. Port-Elizabeth is ook echt super mooi.

Morgen ochtend staat het ontbijt om 08:15 voor me klaar en word ik om 09:00 uur door dezelfde chauffeur opgehaald en terug gebracht naar het vliegveld die mij vandaag ook gehaald heeft. Rond 09:15 komt Sarah aan en dan worden we tussen 12:00 en 15:00 uur opgehaald om naar de Koffylaagte te gaan. Op het vliegveld moet ik morgen ook nog even een Afrikaanse simkaart halen zodat ik gewoon bereikbaar ben, in plaats van afhankelijk ben van wifi. Vandaag kon ik er geen halen, winkels waren gesloten in verband met een nationaal feestdag.

Ik ga nu lekker slapen (ook al is het pas rond 19:20). Ik kan tot nu toe alleen maar genieten! I love South-Africa.

Reacties

Reacties

Rob

Leuke eerste impressie. Ben blij dat je een goeie reis hebt gehad en dat de eerste dag in ZA al genieten is. Veel plezier daar verder.

Claudia

Mooi verhaal Vir! Nina & Yuri vragen steeds of je al wat hebt laten horen, dus dit kunnen ze mooi lezen ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!