virnaarzuidafrika.reismee.nl

Leuke en educatieve dingen ondernemen

Afgelopen weekend zijn we met veertien studenten naar Port Elizabeth geweest. Het was erg fijn om weer even in de bewoonde wereld te zijn. We zijn eerst naar één van de winkelcentra geweest waar we heerlijk hebben geluncht (ik had een tosti met spinazie, gekarameliseerde uien en feta en een pot Rooibos thee voor maar €4,40, eten en drinken is hier zeer goedkoop). Toni, één van de meiden waar ik het goed mee kan vinden, moest een aantal warme truien hebben en een paar, waar onder ik, moesten zonnebrand factor 30/50 hebben, uiteraard zijn we dat laatste vergeten. Zaterdag avond hebben we in de Beershack bier gedronken en avond gegeten.

Zondag ochtend moesten Robin, één van mijn studiegenoten, en ik om 08:00 uur bij de Algoa Bay Yacht Club in the Port Elizabeth Harbour zijn voor de Dolphin Watching Tour met Raggy Charters. Raggy Charters is het oudste bedrijf in Afrika dat marine tours op zee doet en daarbij instandhoudings projecten doet. Deze projecten omvaten onder meer de instandhouding van onder andere de zee, alle dieren & planten en ze organiseren dagen waarbij ze plastic uit de zee halen of van de stranden halen. Daarnaast is Raggy Charters ook het enige bedrijf dat een vergunning heeft om marine tours te geven waarbij men walvissen en dolfijnen kan spotten. De tour vond ik GEWELDIG, FANTASTISCH en super leerzaam. Tijdens de tour hebben we vele Afrikaanse penguins, een grote groep Tuimelaars (van zo’n 60 dolfijnen), een Zuid-Afrikaanse pelsrob en vele soorten vogels gespot. Achteraf heeft de eigenaar ons afgezet bij het strand waar wij wat wilde brunchen. Wat bleek: hij is goede vrienden met de eigenaar van de Koffylaagte Game Lodge (waar wij dus verblijven!), we mogen wanneer we willen nog een keer mee met een tour, voor een sponsor bijdrage J. Na een heerlijke lunch was het tijd om met het busje terug te gaan naar de Koffylaagte. Ik vond het wel fijn om weer terug te zijn, lekker rustig!

De eerste twee werkdagen van de week hadden we gewoon college. Op woensdag zijn we naar Daniel’s Cheetah Project geweest. Een organisatie dat in 2001 gestart is met het fokken van Cheetah’s omdat er toen nog maar een paar duizend op de wereld over waren en daarvan veel verkeerde genen hadden door inteelt. Door ‘nieuwe’ cheetah’s vanuit verschillende lokaties in Afrika te halen worden die genen er nu ‘uit gefokt’. Naast Cheetah’s hadden ze ook stokstaartjes, luipaarden, leeuwen, hyena’s en nog twee kat soorten waarvan ik de naam ben vergeten. Door allerlei omstandigheden zijn de andere katachtigen en stokstaartjes bij deze organisatie terecht gekomen. De leeuwen zijn gered van ‘canned hunting’, dit houdt in dat deze leeuwen met de hand zijn opgevoed om vervolgens als ze volwassen zijn afgeschoten te worden door Trophy Hunters, jagers die leeuwen voor eigen vermaak afschieten terwijl de leeuwen geen kant op kunnen of niet beter weten dat de mens hun ‘vriend’ is. Mocht ‘canned hunting’ je vrij weinig zeggen, dan kan je de documentaire ‘Blood Lions’ kijken.

Morgen hebben we nog een college en een workshop (over vogels, help!), daarna is het WEEKEND! Vrijdag vertrekken we met een grote groep een lang weekend naar Jeffrey’s Bay. Hier gaan een aantal skydiven, een paar bungeejumpen van de Bloukrans Bridge (o.a. ik) en zondag ochtend gaan we met z’n allen zandborden. Voor volgende week staan er ook allerlei leuke colleges en activiteiten gepland. Uiteraard beschrijf ik nu een hoop leuke activiteiten, maar ik heb ook een hoop huiswerk, alleen dit is niet zo interessant voor jullie denk ik J. Tot zover heb ik het heel erg naar mijn zin hier in Zuid-Afrika!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!