virnaarzuidafrika.reismee.nl

Mijn reis zit er bijna op...

Nog een kleine anderhalve week voordat ik helaas weer terug vlieg. Wat heb ik hier een geweldige tijd gehad. Zoveel leuke mensen leren kennen. Niet alleen hier op Koffylaagte, maar ook de rangers bij Shamwari Game Reserve en de eigenaren van verschillende Airbnb’s.

Sinds mijn laatste blog heb ik nog een aantal leuke dingen dingen gedaan. Ik ben met een groot gedeelte van de groep naar Nature’s Valley geweest, we hebben twee game drives (safari tochten) op Shamwari Game Reserve gehad, we hebben een uilen huis gebouwd, buffalo’s en elanden gevoerd en afgelopen weekend zijn we met een grote groep naar Port Elizabeth geweest.

In het weekend van 31 mei t/m zondag 3 juni zijn we met drie auto’s naar Nature’s Valley gereden. Jacques had een lang weekend voor ons ingepland zodat we naar een verdere bestemming konden gaan dan Port Elizabeth. Enkele reis van Koffylaagte naar Nature’s Vally duurt ongeveer vijf uur. Op vrijdag 1 juni zijn we met z’n alleen wezen canyoning. Canyoning is eigenlijk heel veel zwemmen in ijskoud water (we hadden wetsuites aan), wat wandelen, abseilen, ziplinen en springen van rotsen het water in. Dit was echt super vet om te doen. Op zaterdag ben ik samen met Manon richting Robberg Nature Reserve gereden, een natuur- en wandelgebied achter Plettenberg Bay. Hier hebben we een intensieve wandeltocht van zo’n zes uur gedaan, dit was echt het hoogtepunt van het weekendje weg! Wat was dat prachtig. Mocht je nog een idee willen krijgen dan kan je de foto’s op de foto pagina bekijken J . Van normale wandelpaden tot hele smalle paden waarbij links de afgrond was, over rotsen klimmen, tegen rotsen op klimmen enzovoorts. Naast dat de natuur super mooi was hebben we ook genoten van de dieren die we hebben gezien en gehoord. Wist je dat huilers (jonge zeehonden) klinken als geiten? Verder hebben we bavianen, vele soorten vogels, haaien, dassies (verwant aan de Afrikaanse olifant) en vosmongoesten gespot. Onderweg zijn we een paar andere mensen tegen gekomen, van lokale Zuid-Afrikanen die aan het hardlopen waren (zelfs met kind op de rug, wij verklaren ze nog steeds voor gek) en een paar andere wandelende toeristen. Na de wandeling zijn Manon en ik naar Knysna Waterfront gereden om er te avond eten. Dit was zo mooi dat ik heb besloten om in mijn laatste week nog een paar dagen terug te gaan. Zondags zijn we weer terug gereden richting Port Elizabeth, vanaf daar zijn we thuis gebracht door onze chauffeur Kevin.

In de twee weken hierna hebben we diverse wandelingen op Koffylaagte gedaan. Tijdens één van de wandelingen zijn we de heuvels gaan verkennen. Bij de andere wandeling hebben we langs de hekken gepatrouilleerd. Beide wandelingen waren een leuke uitdaging en heb ik kunnen genieten van het prachtige uitzicht.

Vorige week maandag, 11 juni, zijn we met mijn PBL groep naar Shamwari Game Reserve geweest, de andere groep ging op dinsdag. Dit is een privé wildreservaat. Hier hebben we in een open auto een safari tocht gedaan onder begeileiding van een super leuke en enthousiaste ranger, David. Hij heeft ons van alles verteld over Shamwari, de dieren en heeft zijn best gedaan om zwarte neushoorns en leeuwen te vinden, dit is alleen niet gelukt. Wel hebben we vele impala’s, Burchell’s zebra’s, kudu’s, elanden, wrattenzwijnen, giraffen, een olifant en nijlpaarden (inclusief een pas geboren baby!!!) gezien. Omdat geen van de groepen leeuwen had gespot tijdens de tochten, heeft Jacques kunnen regelen dat we afgelopen maandag (18 juni) terug mochten!! Dit was zó gaaf! Op de heen weg kregen we een lekke band, nadat Jacques de band had vervangen konden we onze rit richting Shamwari vervolgen. Ook zijn hoogzwangere vrouw, Jo, was mee met deze rit. Alhoewel mijn groep weer geen leeuwen heeft gezien (de andere groep gisteren wel), hebben we wel onder andere zes witte neushoorns en vijf cheetah’s gezien. Ik vond het zo leuk bij Shamwari, dat ik mijn contact gegevens heb achter gelaten. Zij gaan mij meer informatie sturen over hun vrijwilligersprogramma. Ook Jacques heeft mijn gegevens nog een per mail doorgestuurd naar één van de belangrijke personen binnen Shamwari, dus ik denk dat het wel goed komt op die manier :).

Vorige week dinsdag gingen we een uilenhuis bouwen met de pbl groep. Deze week gaan we het verven en ophangen ergens hier op Koffylaagte. Afgelopen woensdag mocht ik de buffalo’s en elanden hier eten geven samen met twee studiegenootjes. Dit was ook echt heel leuk! Voordat ik dinsdag weg ga hier ga ik het verblijf van de buffalo’s nog schoonmaken. Ik vind het leuk om te kunnen helpen hier.

Vandaag ga ik samen met mijn groepje de moduulopdracht (management plan voor ‘onze’ wild reservaat) afmaken. Daarna wordt het alleen nog maar studeren voor de eindtoets die we komende maandag ochtend hebben. Dinsdag ochtend vroeg (omstreeks 08:00 uur) word ik op Port Elizabeth Airport afgezet en vanaf daar rijd ik richting Knysna. Hier zal ik tot en met vrijdag ochtend verblijven. Ik wil in deze dagen in ieder geval Victoria Bay en Mossel Bay bezoeken en nog een wandeltocht doen. Vrijdag begin van de middag vlieg ik samen met Sarah richting Johannesburg. Aan het begin van de avond vlieg ik weer terug richting Amsterdam via Londen. Zaterdag ben ik al weer terug in Nederland. De tijd is hier echt voorbij gevlogen. Ik vind het hier zo geweldig dit ik zeker nog terug ga! Het voelt hier namelijk wel echt als thuis en het weer, ook al is het nu winter, bevalt mij prima ;-).

Nou, tot snel!

Liefs,

Vir

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!